Powered by Blogger.

Tuesday, April 3, 2012

Sedia Menerima Cubaan Dunia

Segala kemurahan (ruksah) yang datang daripada ALLAH  dan Rasul Nya, harus kita ambil. Dalam sebuah riwayat dinyatakan bahawa ALLAH menyukai bila segala kemurahan Nya dipergunakan, sebagaimana halnya Dia menyenangi segala ketentuan pastiNya (azimah) dilaksanakan. Kita wajar senang dengan setiap kemudahan yang ALLAH anugerahkan. Ada riwayat yang menyatakan bahawa Rasulullah s.a.w. sangat menyukai urusan-urusan yang ringan dan mudah. Oleh kerana itu, janganlah kamu meninggalkan setiap urusan yang baik. Jika dilanda musibah, janganlah pula kita menentangnya. Itu semua bukan kehendak kita.


Musibah Adalah Perhatian ALLAH kepada Hamba Nya

     Apabila ditimpa ujian dan cubaan dari ALLAH s.w.t., kita harus menghadapinya dengan penuh kesabaran. Meskipun pahit, kita harus sedar bahawa itu semua merupakan perhatian ALLAH kepada hamba Nya.
     Jangan mengeluh dalam menerima kesulitan. Hal ini dapat melemahkan kesabaran. Kita perlu menjauhkan diri dari sikap mengeluh dan tidak menerima ketentuan ALLAH s.w.t. Dalam sebuah hadis qudsi, ALLAH s.w.t. berfirman, "Siapa yang tidak rela dengan ketentuanKu dan tidak sabar atas musibahKu, maka dia dipersilakan mencari Tuhan selain Aku." Dalam hadis qudsi yang lain, ALLAH s.w.t. berfirman, "Siapa yan redha dengan hukum dan ketentuanKu, maka dia akan mendapat keredhaanKu. Jika dia menemuiKu, Aku akan meredhainya. Akan tetapi, siapa yang tidak terima dengan hukum dan ketentuanKu, maka dia layak mendapatkan kemarahanKu. Jika ia menemuiKu, Aku akan memarahinya."


Musibah sebagai Penghapus Dosa

    Musibah itu merupakan salah satu bentuk perhatian ALLAH pada hamba-hamba Nya. Oleh kerana itu, kita jangan bersedih menerimanya. Ketahuilah, kebahagiaan itu terletak pada musibah yang terjadi didunia ini. Itu semua merupakan pelaburan bagi orang-orang yang sabar. Dengannya, dosa-dosa akan terhapus . Dalam sabuah riwayat, seorang ulama berkata, "Orang yang tidak merasa senang dalam menghadapi musibah kerana tidak mengharapkan dosanya terhapus, maka malaikat berkata, 'Semoga penyakitnya tidak akan sembuh.'"


Pilihan ALLAH Lebih Baik daripada Pilihan Hamba Nya

    Orang yang meyakini adanya kebaikan dalam pilihan ALLAH, dia pasti akan senang dalam menerima segala musibah yang menimpanya. Dia kelihatan mudah menghadapinya kerana kebahagiaan akan segera mendatanginya. Orang yang merasa diperhatikan oleh ALLAH, dia akan gembira dalam menerima segala bentuk kesulitan. Sikap sedemikian akan menghapuskan dosa-dosa (kecil) yang telah dilakukannya. ALLAH juga akan menganugerahkan pahala yang berlipat ganda kepadanya. Di akhirat nanti, dia akan berbahagia selama-lamanya. Semoga ALLAH meredhai kita dan menjadikan kita termasuk orang-orang berbahagia.

AMINN.    

0 comments:

Post a Comment

 
Powered by Blogger.