Powered by Blogger.

Monday, June 6, 2011

Ucapan “Amin”

Ucapan “amin” merupakan satu pengkhususan (keunikan) yang dianugerahkan oleh ALLAH swt khusus kepada Nabi Muhammad saw dan sekalian umatnya. Pengucapan khalimah ini merupakan satu syiar Islam yang sepatutnya sentiasa diamalkan oleh umat Islam.
Antara anjuran dan galakan kepada syiar ini ialah sebagaimana yang disabdakan oleh Nabi Muhammad saw yang bermaksud :
“Perbanyakkanlah oleh kamu mengucapkan perkataan amin.” (Riwayat Ibnu Majah)
Boleh dikatakan sekalian kaum muslimin mengucapkan khalimah “amin” ini saban siang dan malam, namun yang sedihnya ucapan itu tidak benar-benar difahami apa lagi untuk dimengertikan tuntutan dan tujuan pengsyariatannya.
Maksud “amin” ialah perkenankanlah Ya ALLAH, atau lakukanlah Ya ALLAH atau jadikanlah Ya ALLAH.


Antara kelebihan ucapan “amin” ini ialah:

a. Sumber keampunan
Pintu dan wasilah keampunan ALLAH swt keatas hamba-hambaNYA. Pengampunan ALLAH swt itu akan diperoleh apabila ucapan “amin” para makmum dalam solat setelah imam selesai membaca Al-Fatihah, (contohnya pada solat jahar: Subuh, Mahgrib, Isyak dan Jumat) bersamaan (serentak) dengan Amin para malaikat. (riwayat Imam Malik, Al-Bukhari, Muslim, Abu Daud, An-Nasa’i dan Ibnu Majah)
b. Sumber pemakbulan
“Apabila kaum Muslimin berkumpul, kemudian sebahagian daripada mereka berdoa (contohnya: para makmum)mengaminkan, maka ALLAH akan memperkenankan doa mereka itu”(Riwayat Al-Hakim).

Di sudut yang lain, ucapan “amin” tidak sepatutnya berlaku dalam ritual sahaja, sebaliknya hendaklah dikembangkan dalam seluruh aspek dan aktiviti dalam kehidupan kita. Contohnya apabila seorang guru berkata: “Semoga ALLAH mengurniakan keberkatan ilmu kepada kita,” maka murid-murid pun sepatutnya berkata, “amin”. Ertinya diluar suasana masjid, Nabi Muhammad saw sendiri menganjurkan dan mendorong kita untuk memperbanyakkan ucapan “amin” dalam kehidupan.

0 comments:

Post a Comment

 
Powered by Blogger.